...המטבח של איה - מתכונים, בישולים, פטפוטים ועוד

עמוד הבית - המטבח של איה
פורום - המטבח של איה
המתכונים של איה
מאמרים במטבח של איה
הקישורים שלי - המטבח של איה
המזווה - המטבח של איה
אודות המטבח של איה
תיבת הדואר - המטבח של איה
חיפוש - במטבח של איה
חיפוש מותאם אישית של
מתכונים לעוגות - המטבח של איה
מתכונים לעוגיות - המטבח של איה
מתכונים לקינוחים - המטבח של איה
מתכונים ללחם ובצקים - המטבח של איה
מתכונים למאפים מלוחים - המטבח של איה
מתכונים לפשטידות וקישים - המטבח של איה
מתכונים למנות ראשונות וסלטים - המטבח של איה
מתכונים למרקים - המטבח של איה
מתכונים לממולאים - המטבח של איה
מתכונים לתוספות - המטבח של איה
מתכונים לחמין ותבשילי קדירה - המטבח של איה
מתכונים לבשר - המטבח של איה
מתכונים לעוף - המטבח של איה
מתכונים לדגים - המטבח של איה
מתכונים למחמצים - המטבח של איה
מתכונים למרינדות, רטבים ומטבלים - המטבח של איה
מתכונים לחגים וארוחות חגיגיות - המטבח של איה
מתכונים לריבות ומרקחות - המטבח של איה

אוסף מתכונים - המטבח של איה
סדנאות והדרכות - המטבח של איה
טיפים שימושי במטבח - המטבח של איה
חנות הצמר של איה




הצטרפו גם אתם לעמוד המטבח של איה בפייסבוק
חפש  
חנות הצמר של איה

תוכן ההודעה

טיפים מועילים והצעות - לצום קל ו--- איה 24/9/2009 03:56

טיפים מועילים והצעות - לצום קל
בזמן הצום חלה ירידה ברמת הסוכר בדם עקב חוסר אספקת מזון לגוף. הסוכר כידוע, מהווה את מקור האנרגיה העקרי לגוף ובעיקר לתאי המוח ומערכת העצבים המרכזית. במצב של חוסר אספקת אנרגיה זמינה לגוף, נאלץ הגוף נאלץ להשתמש במאגרי הסוכרים שבגוף. מאגרים אלה מוגבלים וכשהם מתדלדלים נאלץ הגוף להשתמש במאגרי השומן לצורכי אנרגיה. המוח מצליח להשתמש בשומן כמקור אנרגיה אך איתו קיימות תופעות לוואי העלולות להתבטא ברגזנות, עצבנות, חולשה, עייפות, סחרחורות וכאבי ראש.
הפרה של מאזן הנוזלים מקשה על פעילות כל מערכות הגוף ומתבטאת אף היא בכאבי ראש, סחרחורות ותשישות. אז מה עושים? הנה שלל טיפים, שיעזרו לכם לעבור את הצום בשלום:

על מנת לשמור על רמות הסוכר בדם מומלץ על אכילה של פחמימות מורכבות כמו לחם קרקרים, אורז, ופסטה במנות קטנות במהלך היום כולו עד לצום. אין להסתמך על הארוחה המפסקת בלבד, אלא לאכול את המזונות הללו ב-3-4 ארוחות קטנות החל מהבוקר. מטרתן של הפחמימות המורכבות הן למלא את מאגר הפחמימות (גליקוגן) המצוי בכבד ובשרירים היות והוא המאגר המתכלה ראשון בזמן של צום.

באותו היום של הצום מומלץ להעשיר את הארוחות בירקות על מנת להגביר את כמות הסיבים התזונתיים בתפריט. הסיבים מאיטים את ספיגת הפחמימות לדם ומסייעים בשמירה על יציבות רמות הסוכר בדם. העשרת התפריט בסיבים תתבצע גם על-ידי אכילה של פחמימות מורכבות מועשרות בסיבים כגון: אורז מלא, פסטה מחיטה מלאה ולחם מחיטה מלאה.

חשוב לשתות במהלך כל היום שלפני הצום לפחות 8-10 כוסות מים על מנת להגיע לצום במאזן נוזלים תקין ולא בהתייבשות חלקית. שתו מים לפני הצום. הרבה מים (צילום: ג'רמי פלדמן)
חשוב מה שותים כיוון ששתייה מלוחה (מרק עם הרבה מלח) או שתייה ממותקת עלולים לגרום לצמא מוגבר. לכן רצוי להקפיד באותו היום של הצום לשתות בעיקר מים.

הימנעו מקפאין ותאופילין, חומרים המצויים בתה הרגיל, בקפה, בשוקו ובקולה. המדובר בחומרים משתנים הגורמים ליציאה מוגברת של נוזלים מהגוף. לכן מומלץ להמעיט בצריכתם ביום שלפני הצום וביום הצום עצמו.

מומלץ לאכול דגים על פני בשר. הבשר מתעכל לאט ומרקיב מהר במעיים. עובדה היוצרת גירוי במערכת העיכול המתורגם לתחושת רעב. הדגים לעומת זאת מתעכלים מהר ולכן התחושה המתקבלת קלה יותר ותחושת הרעב תקטן.

מומלץ מאוד להשתמש בשמן אשכוליות.לפני הצום אפשר לטפטף 2 טיפות לכוס מים ולשתות. כמו כן, מומלץ למרוח טיפה של השמן גם על הבטן ועל הגרון. כדי להשאיר את הריח ניתן לטפטף מספר טיפות למטפחת ולנשום מדי פעם. תוכלו להזליף מספר טיפות גם על הכר ולהנות מהתחושה גם בזמן הצום.

תנאי עומס חום גורמים לאיבוד של נוזלים ולכן לא רצוי להיחשף לשמש, אלא לשהות במקומות קרירים ככל שמתאפשר. גם פעילות גופנית מגבירה את איבוד הנוזלים במטרה לקרר את הגוף, לכן גם במקרה זה מומלץ להמעיט בפעילות גופנית ביום הצום.
(מאת: מוטי גל / Ynet)

ארוחה מפסקת: אוכלים ושוקעים
רוב האנשים שצמים נוטים לאכילת יתר טרם הצום מתוך רצון למנוע או לדחות ככל הניתן את התקף הרעב הראשון. התחושה היא שככל שנאכל יותר, כך נחזיק מעמד יותר זמן ונקצר את זמן ה"חולשה" של הגוף. ככל שמתקרבים אל שעת תחילת הצום נוטים לאכול יותר והשיא הוא בארוחה המפסקת. ההשלכות מכך הן:
- אכילת היתר גורמת להרגשת כבדות לא נעימה למשך ערב הצום.
- אכילת יתר גורמת לעליית רמת הסוכר בדם המלווה בעבודה מאומצת של הכבד, שחרור רב של אינסולין שלאחריה מגיעה תחושת עייפות ונטייה לשינה מוקדמת, דווקא בשעות השיא מבחינת רמת ה"שובע".

כך רצוי לנהוג:
בערב הצום: יש לאכול פחמימות מורכבות בעלות ערך גליקמי נמוך. למשל: שעועית, לחם מחיטה מלאה, בטטה, תפוח, חומוס, ספגטי מחיטה מלאה, כוסמת, אגס, עדשים, אורז חום מלא, שזיף, פולי סויה, אורז בסמטי, דובדבנים, אפונה, דייסת קוואקר או אשכולית.

חשוב לשלב: בצורה חכמה פחמימות עם שומנים בלתי רוויים וחלבונים להקטנה נוספת של הערך הגליקמי הממוצע לארוחה ובכך להאריך את זמן תחושת השובע. יש לצמצם אכילת חלבונים סופחי מים ומצמיאים כגון בשר עוף או דגים. דוגמה לשילובים מומלצים: פשטידות גבינה וירקות, דייסת שיבולת שועל/דוחן עם חלב, לחם מלא עם חביתת ירקות או אבוקדו, סלט רוקט עם חומוס ברוטב טחינה, אורז מלא עם אגוזי מלך/פקאן/שקדים, מוצרים על בסיס טופו או סויה, סלט עגבניות עם עדשים ברוטב טופו ושומשום, מאפה חומוס בציפוי פירורים(מורכב מקמח מלא, שיבולת שועל, גרעיני דלעת ושמן זית), תבשיל בטטות עם שמן זית, סירופ מייפל ומיץ תפוזים. ניתן בהחלט ואף כדאי לאכול גם פסטה, אבל חשוב לא לבשלה יתר על המידה, דבר שמעלה את הערך הגליקמי שלה. המצב האידיאלי הוא אל דנטה.

יש להימנע: מארוחות גדולות. יש לחלק את התפריט היומי טרם הצום ל-3-4 ארוחות, כולל הארוחה המפסקת. ארוחות קטנות ימנעו עומס מיותר על קיבה.

משטר הטענת הפחמימות: לצמצם (במעט) אכילת פחמימות לטובת חלבונים יום לפני הצום (למשל אכילת גבינת קוטג' במקום דגני בוקר, תוספת חזה עוף במקום אורז או ארוחת דגים במקום טוסט גבינה), דבר שיביא ל"רעב" של הגוף לפחמימות וקליטת פחמימות גדולה יותר ביום ערב הצום.

לא להאביס: התוספת בכמות המזון הנאכל ביום ערב הצום לא תעלה על 10% מסה"כ הכמות המזון הנדרשת ביום רגיל. התוספת תורכב ברובה מפחמימות מורכבות בעלות ערך גליקמי נמוך והשאר - חלבונים. לאלו לנמנעים מלהתעסק בקלוריות מדובר למשל בחביתת ירקות המורכבת משני ביצים, פרוסה מקמח מלא עם חומוס/טחינה/אבוקדו, 7 כפות אורז עם אפונה או דייסה המורכבת מ-4 כפות קוואקר עם חלב סויה.

חלבונים: אין להגדיל את כמות החלבונים מעבר ל-20% מסה"כ הקלוריות הנצרכות. צריכת חלבונים כהכנה לצום תאט את עיכול הפחמימות (ותוריד את הערך הגליקמי) ולכן הדגש הינו על הגדלת כמות הפחמימות ושילובם עם חלבונים.
(מאת: אוסנת הראל Ynet)

כללים לארוחה המפסקת, הפותחת את הצום:
מאת: איילת וינשטיין – ראש מדור תזונה במכון וינגייט

הרכב הארוחה המפסקת חשוב בכדי לשמור על תחושת שובע ארוכת טווח ובכך להקל על הצום, להלן ההמלצות:
- מומלץ לשלב פחמימות בעלות אינדקס גליקמי נמוך, כדוגמת הדגנים מלאים והקטניות, כגון: אורז מלא, כוסמת, עדשים, אפונה.
- חשוב לשלב מזונות עתירי חלבון, החלבון מסייע בשמירה על תחושת שובע ארוכת טווח, ארוחה שתכלול עופות, בשר בקר תיצור תחושת שובע ארוכה.
- מומלץ לשלב שמנים לשיפור תחושת השובע כגון: שמן זית, אבוקדו, טחינה, שקדים, אגוזים וגרעינים.
- מומלץ להימנע ממזון מתובל בכבדות ( מלוח, חריף, חמוץ) ולהעדיף מזונות בעלי טעם קל וזאת בכדי למנוע צמא מוגבר לאחר הארוחה.


טיפים נוספים - להקלה על הצום
כיצד מונעים ריח רע מהפה במהלך הצום?
ריח רע נגרם בשל ירידת כמות הרוק בפה - בדרך כלל "הבעיה" נפתרת על ידי ציחצוח שיניים או באמצעות שתייה ואכילה.
במהלך הצום אין דרך למנוע את התופעה, אך לאלו הסובלים במיוחד מומלץ ללעוס עלי נענע או פטרוזיליה לפני כניסת הצום באופן שיאפשר לשמור על הניחוח לפחות בשעות הראשונות של הצום.

למניעת תחושות הבחילה במהלך הצום מומלץ לשתות בסיום הארוחה תה צמחים בעיקר תה קינמון או תה ג'ינג'ר- ניתן לחלוט פרוסה דקה של ג'ינג'ר טרי במים חמים. ניתן להמתיק עם מולסה, דבש או סטיביה.

בזמן הצום במידה וחשים כאב ראש, סחרחורת ועייפות מומלץ לטפטף שמן אשכולית או נרולי על מטפחת ולהריח.

הסובלים מצרבות חשוב במיוחד שיימנעו ממאכלים שהם יודעים שמעוררים אצלם את הצרבת ובמיוחד מעגבניות, מזון מטוגן ומלוח

מומלץ להימנע מאכילת קטניות ומזונות ממשפחת המצליבים: כרוב, כרובית, ברוקולי ועוד. היוצרים נפיחות בבטן וגזים.

הקושי העיקרי בצום יום כיפור הוא תחושת הצמא והמחסור בנוזלים שגורמים לתחושת עייפות וכבדות.
בכדי להמנע כמה שיותר ממאזן נוזלים שלילי (שגופכם במצב של מחסור במים), כדאי שתקפידו על הכללים הבאים:
שתיית מים מרובה במהלך היום לפני הצום בכדי להמצא במצב של מאזן מים חיובי בגוף ולא שלילי. יש לשתות את המים לאורך כל היום שלפני הצום ולא כמות רבה בפעם אחת.

הימנעו מלשתות מיצים - המכילים המון סוכר (אפילו שהוא טבעי) מאחר ומיץ אינו מכיל את הסיבים של הפרי השלם והטרי, ולכן הוא בעל אינדקס גליקמי מאוד גבוה ועשוי בקלות לגרום לרעב וצמא אפילו עוד באותו הערב.

מי שרגיל לשתות כמה כוסות קפה ביום עלול לסבול מכאבי ראש בהיעדרו. רצוי להתחיל להפחית בשתיית הקפה כבר ארבעה ימים לפני הצם כדי להרגיל את הגוף ולמנוע את כאב הראש.

תה צמחים (רצוי תה ירוק), יסייע בעיכול השומן ויתרום לתחושת שובע.

לארוחה המפסקת יש לפנות זמן, כדי שיתאפשר לאכול אותה בנחת, וכך גם להיות קשובים לתחושות הגוף, ולאכול עד לתחושת השובע. יש להימנע מלאכול בלחץ, רק כדי להספיק למלא את הבטן במזון מאחר וסעודה כבדה יותר לא בהכרח תיצור תחושת שובע לזמן ארוך יותר, אולם - תחושת אי הנוחות והכבדות תורגש מאוד.

צום קל ומועיל
וגמר חתימה טובה




כניסה למערכת  |   | שלח לי דוא"ל | בקר באתר שלי
 

עץ ההודעה

 
~ריכוז מתכונים - לארוחות של יום כיפור ~ ו--- איה24/9/2009 02:20

בשירשור זה נרכז מתכונים לארוחה מפסקת של יום כיפור
ולשבירת הצום של יום כיפור

שירשור זה יצורף לעמוד מאכלי חגים

בברכת צום קל ומועיל וגמר חתימה טובה



סגור הודעה |  כניסה למערכת  |   | שלח לי דוא"ל | בקר באתר שלי
טיפים מועילים והצעות - לצום קל ו--- איה « הודעה נוכחית
24/9/2009 03:56
מרק עוף עם קציצות עוף / אלי לנדאוו--- איה
24/9/2009 04:08
מרק עוף חמוץ - מתאים ליום כיפורו--- איה
24/9/2009 04:12
אורז עם בצל וצימוקיםו--- איה
24/9/2009 04:18
גריסי פנינה עם רימונים ואגוזי לוזו--- איה
24/9/2009 04:22
סלט עדשים שחורות - לארוחה מפסקתו--- איה
24/9/2009 04:24
קינואה עם אפונה ונענעו--- איה
24/9/2009 04:26
פילאף - לארוחה מפסקתו--- איה
24/9/2009 04:34
עוף ואפונה ביין / פסקל פרץ-רוביןו--- איה
24/9/2009 04:44
אל מחאמאר - פשטידת תפוחי אדמה מרוקאיתו--- איה
24/9/2009 05:03
מרק אל חריירהו--- איה
24/9/2009 05:07
סוּבּייה - משקה מגרעיני מלון - לשבירת הצוםו--- פלפלית
25/9/2009 12:03
ריבת חבושים בולגרית - לשבירת הצוםו--- פלפלית
25/9/2009 12:05
עוגת לייקח - הדרך הטובה לשבירת הצוםו--- פלפלית
25/9/2009 12:34
קרעפלאך [כיסונים] - לארוחה מפסקתו--- פלפלית  
25/9/2009 12:38
הקרעפלאך בהגשה ו--- פלפלית  
23/9/2012 19:17
קרעפלאך ברוטב צלי ו--- פלפלית  
23/9/2012 19:18
קרעפלאך מוכנים לבישול במים רותחים - כתוספת למרקו--- פלפלית  
23/9/2012 19:20
קרעפלאך במילוי דלעת .מתאים במרק,ליד מנת בשר וכד'..ו--- פלפלית  
23/9/2012 19:23
קרפלעך -כיסונים- בל קפצן -הביאה, אופה קטנהו--- פלפלית
25/9/2009 12:42
קרעפלך [כיסונים] / שרה בר ו--- פלפלית
25/9/2009 12:45
קרעפלך - כיסונים - במרק בשר ו--- פלפלית
25/9/2009 12:50
מרק לשבירת הצום / איילת הירשמן ו--- פלפלית
25/9/2009 12:57
פַלוּדֶה סיב - משקה תפוחים פרסי - לשבירת הצוםו--- זהבה
25/9/2009 13:25
בולוּ - עוגיות טוניסאיות לשבירת הצוםו--- איה
25/9/2009 13:49
באבע - עוגיות עיראקיות לשבירת הצוםו--- איה
25/9/2009 13:53
עוגת לחם שמרים אוורירית (מרומניה) - לשבירת הצוםו--- איה
25/9/2009 13:58
יויו - עוגיות מרוקאיות מבצק מטוגן - לשבירת הצוםו--- פלפלית
25/9/2009 14:06
עוגיות סולת - שיחזירו את האנרגיה אחרי הצוםו--- איה
25/9/2009 14:12
חלב שקדים - משקה נהדר לשבירת הצוםו--- איה
25/9/2009 14:18
כעכים לגמר הצום..ו--- לינדוש
14/9/2010 19:57



עוגות | לחם ובצקים | פשטידות | מרקים | תבשילי קדירה | בשר | עוף | מאכלי חגים | ריבות ומרקחות | עוגיות

עמוד הבית | המתכונים של איה | פורום - המטבח של איה | הקישורים שלי | המזווה | תיבת הדואר



























































































































































  עיצוב והקמה: איה גולן. פיתוח: InterTK © כל הזכויות שמורות לאיה גולן